junio 3

El Cançoner és la nostra terra feta música

Un documental dirigit per Cesc Mulet recull la feinada inacabable del pare Rafel Ginard.

La passió jovenívola del pare Rafel Ginard (Sant Joan, 1899-1976), tasca recollida en el Cançoner Popular de Mallorca -una feina que li ocupà tota la vida-, es converteix ara en una peça documental divulgativa. Es tracta de La feina que no s’acaba mai, producció de la Casa Pare Ginard Museu de la Paraula i dirigida per Cesc Mulet, de La Perifèrica.

“En una ocasió, Maria del Mar Bonet va comparar la bíblia amb el Cançoner Popular del pare Ginard, com a llibre de comodí, de referència de la cultura mallorquina”, assenyala Mulet. I és que “el pare Ginard, quan treballava en els quatre volums del Cançoner, sabia que feia aquella tasca perquè algun dia es perdria”. Fou, doncs, “un visionari que tal vegada hagi estat poc considerat per la societat. Potser el fet d’haver estat capellà no l’hagi ajudat gaire”, diu Cesc Mulet, però “va fer una feina immensa de recuperació i recopilació de les glosades, tonades i cançons popular d’arreu de Mallorca”. El pare Rafel Ginard comptava, en la seva recerca, amb col·laboradors de tots els pobles i recull les excepcions lingüístiques de cada terme municipal en més de 100.000 fitxes de les prop de 16.000 cançons que va arribar a recopilar. És un treball extensíssim de més de 50 anys de feina, d’una feina que no va acabar mai. Ara, aquest documental de La Perifèrica narra aquell treball extraordinari del pare santjoaner i el posa a l’abast de tothom.

Continúa leyendo

Categoría: General | Comentarios desactivados en El Cançoner és la nostra terra feta música
mayo 16

Pep Bonet i Cesc Mulet presenten el documental ‘El infierno más bonito que conozco’

És una obra basada en el llibre del pediatre Jorge Muñoz, pel qual “hi ha un abans i un després de veure morir un infant”.

‘El infierno más bonito que conozco’ és un documental de 27 minuts amb el qual “hem intentat donar a conèixer la feina que fa el pediatre Jorge Muñoz al Txad“, relata el reconegut fotògraf Pep Bonet. “Record quan, fa uns anys, Jorge em va proposar de viatjar amb ell i anar a conèixer una realitat bastant allunyada de la nostra i seguir-lo per fer fotografies documentals”, explica Bonet.

“El rodatge al Txad va ser difícil. Introduir-hi material gràfic està prohibit“. Bonet va haver d’entrar-hi com a personal sanitari, no com a fotògraf documentalista, amb les càmeres amagades entre 42 kg de material mèdic.

Cesc Mulet, Jorge Muñoz i Pep Bonet han realitzat el documental ‘El infierno más bonito que conozco’. / JOANA PINAR

Continúa leyendo

Categoría: General, Medios | Comentarios desactivados en Pep Bonet i Cesc Mulet presenten el documental ‘El infierno más bonito que conozco’
marzo 9

El bisbe, l’arquitecte i el baldaquí. Seleccionat al Master of Art Film Festival 2017 (Sofia, Bulgaria)

Masters-of-art-2017-Gaudi

El documental “El Bisbe, l’arquitecte i el baldaquí. Gaudí a la Catedral de Mallorca” ha estat selecionat a competició al Master of Art Film Festival (Sofía, Bulgaria) a la categoria d’Arquitectura i Disseny.

L’estiu de 1904, Antoni Gaudí es desplaçà a Mallorca per dirigir personalment la reforma de la Seu, per encàrrec del bisbe Campins. Hi desmuntà els retaules, allargà el presbiteri, reobrí amb magnífics vitralls els finestrals cegats, restablí la seu episcopal, desembarassà la nau de mobles i, en definitiva, com deia el mateix arquitecte,  restablí l’original significació litúrgica del magnífic edifici gòtic, que els segles havien anat convertint en un museu de peces d’art.

Categoría: General, Medios | Comentarios desactivados en El bisbe, l’arquitecte i el baldaquí. Seleccionat al Master of Art Film Festival 2017 (Sofia, Bulgaria)
marzo 2

Per què es canta i balla?

Quan el 1952 el compilador de cançons Alan Lomax va arribar a Palma per assistir a una mostra de folklore organitzada, en part, per la Falange, es va alarmar de com el règim de Franco havia domesticat les tradicions musicals de les Illes Balears

antoni pizà 02.03.2017 (Suplement Bellver –  Diari de Mallorca)

La seva intuïció musical li deia que allò que presenciava –rebosillos, calçons en bufes i danses estrictament ritualitzades– no eren més que una petita mostra –possiblement la menys interessant– de la música genuïnament balear que ell volia conèixer i estudiar. Desprès de dos dies d´enregistrar aquell espectacle, curiosament celebrat a la Plaza de Toros de Palma, embafat de bombatxos i avarques, va decidir aventurar-se cap a Sóller, Consell, Formentera i altres llocs de les Illes. El que va trobar va ser tot un altre paisatge sonor: tonades de feina ondulants i orientals; els grunys aspres, hipnòtics i eròtics de la ximbomba; l´espant ancestral dels redoblats de les Pitiüses.

Aire!, el programa d´IB3 que s´acaba d´emetre però que es pot veure a la carta al mateix canal i a Youtube, és un immillorable repàs per la cultural tradicional de les Balears. En tretze episodis –presentats per un carismàtic Joan Frontera– es revisen de forma panoràmica músiques i balls tradicionals autòctons. Cada episodi se centra en un gènere musical introduït i explicat per experts com Francesc Vicens, Joan Parets, Felip Munar, Francesc Vallcaneres i molts altres.

Continúa leyendo

Categoría: General, Medios | Comentarios desactivados en Per què es canta i balla?