Vicenç Lull Santiago: «Son Forners no és només un jaciment, és una relació d’amor on les coses parlen i on he après a escoltar les pedres»

Vicenç Lull Santiago (La Plata, Argentina, 1949), arqueòleg i catedràtic de Prehistòria a la Universitat Autònoma de Barcelona. Lull és una de les figures més influents de l’arqueologia contemporània a l’Estat espanyol. Especialista en la Prehistòria recent i l’edat del bronze, ha desenvolupat una trajectòria acadèmica marcada per una mirada crítica i social de les societats del passat, centrada en l’anàlisi del poder, la desigualtat i l’organització econòmica.

Ha estat impulsor de l’arqueologia social d’inspiració materialista i cofundador del grup de recerca ASOME-UAB (Arqueologia Social Mediterrània). Ha dirigit projectes de gran impacte internacional, com l’estudi del jaciment de La Bastida (Múrcia), clau per a la comprensió de les primeres societats estatals d’Europa.

Al Pla de Mallorca, la seva tasca ha estat especialment rellevant a Montuïri, on va iniciar i dirigir les investigacions al poblat talaiòtic de Son Forners. Aquest jaciment s’ha convertit en un referent per a l’estudi de la societat talaiòtica gràcies a una recerca sistemàtica que ha permès reinterpretar aquestes comunitats com a societats complexes, amb estructures de poder, conflicte i transformació històrica.

Autor de nombroses publicacions científiques i obres de referència, Vicenç Lull ha contribuït decisivament a renovar la manera d’entendre la prehistòria mediterrània i el paper social de l’arqueologia. Avui, aquesta entrevista és fruit del treball que duu a terme La Perifèrica per a la realització d’un documental dels 50 anys d’excavacions al jaciment de Son Forners.

Fragment extret de TOT PLA (Joan Socies – 08/02/26)

Deixa un comentari